Nincs elbűvölőbb látvány egy tucat balett-kontyos, rózsaszín balettcipős, és dresszes kislánynál, amint pörögnek egymás mellett és közben kacagnak.
Összefacsarodik a szülői szíve látványra, de a cukiság mellett rengeteg jó dolgot kapnak a kicsik a gyermek balett órától.
Négy éves kortól már lehet vinni a gyerekeket, de kezdődhet a képzés 7 vagy 10 évesen is.
Egyik korosztálynak sem kell aggódnia, mert manapság nagyon gyerekre szabottan zajlanak a képzések.
Gyermek balett oktatás ősidők óta zajlik, de soha nem volt olyan gyerekbarát, mint mostanság.
Szükségtelen rémüldözni a nádpálcától és a szigorú balettintézetes hangulattól, mert a mai tanárok koruknak megfelelően kezelik a gyerkőcöket, ami nagyon fontos a fejlődésük szempontjából.
Hány éves kortól ajánlott?
Nincs így kimondva, hiszen ahogy említettük, bármikor lehet vinni a csemetét, a lényeg, hogy jól érezze magát.
- A pöttöm korosztály
4-5 éves kortól ajánlják a balettot, ami nem is igazán nevezhető annak, mint inkább balett előkészítő gimnasztikának.
Az óra természetesen nem zajlik szigorú keretek között, hiszen ez a korosztály a játékot tartja a legfontosabbnak – nagyon helyesen.
Semmi szigorú tanrend nincsen, inkább bohóckodnak, mókáznak a gyerekekkel, például kört alakítva táncolnak vagy pipiskedve mennek egyik sarokból a másikba.
Az óra legfontosabb célja, hogy a kicsik jó hangulatban, együttműködve viselkedjenek, és fogadjanak szót egy másik felnőttnek.
- A kisiskolások nem mókáznak, itt bizony már rendes képzés folyik.
A rúdhoz tudnak állni, ahol gyakorolhatják az elemi lépéseket és kombinációkat.
A csemeték megtapasztalják, hogy a balett művészeti élményt nyújt számukra, és átélhetik a közös munka eredményét, sikerét.
A csoport koreográfiák remek alkalmat adnak a kollektív tapasztalatok megszerzésére.
- A felsős csoport komoly balett tanulmányokat folytat.
Miután megtanulták és begyakorolták a rúdgyakorlatokat, bemennek középre a középgyakorlatok betanulásához, a képzés azonban még itt sem zárul le, hiszen a haladók elsajátítják az alapvető ugrásokat, valamint forgásokat a balettórán.
A csoportmunka még fontosabb lesz, ugyanakkor a magukban kedvet érző, különösen tehetséges gyerekek akár szólókoreográfiát is kaphatnak.
S hogy mitől olyan jó a gyermek balett?
A szülők nem is gondolnák, mennyi mindent lehet elérni vele, amit a későbbiekben, felnőttként is remekül lehet kamatoztatni.
Javul az iskolai teljesítmény is
A cím bizony nem túlzás, a különóra hatására ugyanis tényleg javulhat az iskolai teljesítmény.
Ez leginkább annak köszönhető, hogy jobban koncentrálnak a gyerekek.
Korosztályi jellegzetesség, hogy elkalandozik gyakran a figyelmük, és a legkisebbek esetében ez persze megmarad a balett órán is.
Egy idő után azonban még a töpörtyűk is összeszedettebben rohangálnak a teremben, mint az első órán.
Figyeljük meg a kicsiket, néhány hét után magától fog beállni a sorba.
A tanár instrukcióinak hatására a gyerekek önmagukat is elkezdik figyelni.
A nagyobbaknak természetesen ez jobban megy, hisz a picik egyelőre örülnek, ha átforogják a termet segítség nélkül.
Az idősebbeknek viszont jót tesz, ha megtanulják az önreflexiót, hiszen így jobban tudják kijavítani saját magukat, ezáltal gyorsabb fejlődést lehet elérni a balett teremben is.
A kulturális fejlődést pedig szinte meg se kell említeni.
A gyerekek a francia szakszavak mellett magukra szednek egy kis balett és zene történelmet, továbbá elmehetnek megnézni különböző darabokat is.
A szellemi fejlődés mellett ugyanolyan fontos a lelki plusz, melyet a balett nyújtani képes.
A folyamatos gyakorlás hatására a tanulók egyre ügyesebbek lesznek, egyre több sikerélmény éri őket.
Ez a hatás jótékonyan befolyásolja az önbizalmat, mert a gyerekek tényleg elhiszik magukról, hogy képesek megcsinálni egy koreográfiát például.
A tanár dicsérete az első, ha pedig fellépés is van, a szülői elégedettség garantált lesz.
Érdemes szót ejteni a balett közösségformáló erejéről is.
A gyerekek bár társasági lények, nem mindenkinek megy olyan könnyen a barátkozás.
A balett varázsa azonban egy csapattá formálja a kicsiket-nagyokat, akár életre szóló barátságok is kialakulhatnak.
Ruganyos izmok
No és persze itt vannak a fizikai hatások, melyek cseppet sem elhanyagolhatók!
A balett gyönyörűen formálja a testet, hosszú, ruganyos izmokat teremt, valamint légies tartást ad.
Sokan nem gondolnák a balettról, hogy mire képes a testtel.
Persze, látjuk a színpadon a táncosokat, mégis úgy véljük, heti két-három órával semmire se lehet menni.
De nézzük meg a gyereket néhány hónap múlva, és látni fogjuk a különbséget:
- Először a járásukon, a tartásukon.
- Sokkal egyenesebb lesz a hátuk, odafigyelnek arra, hogy kihúzzák magukat, ami manapság különösen nagy szó. (Hiszen egyre több a görnyedt ember a sok elektronikus kütyünek köszönhetően.)
- A megnyújtott nyak és hát viszont gyönyörű tartást kölcsönöz, ami nem fog elmúlni még akkor se, ha amúgy a gyerek hajlamos a görnyedésre.
A rugalmasság is fontos faktor.
Mivel a bemelegítés és nyújtás nagyon fontos részét képezik a gyermek balett óráknak is, már idejekorán remek támogatást kapnak az ízületek, izmok.
Egyrészt a gyerekek megtanulnak rendesen előkészülni az órára, másrészt beépítik a későbbi sportéletükbe a nyújtást is, aminek fontosságát nem lehet elég hangsúlyozni.
Még ha nem is fog később balett tánccal foglalkozni, a nyújtás akkor is nélkülözhetetlen lesz, bármilyen mozgásformát is választ.
A piciknek rengeteg mókás nevű gyakorlat áll rendelkezésére, amin sokat kacaghatnak, de közben észrevétlenül sokat tanulnak is általuk.
A nagyobbak nyilván nem nevetgélnek az órán, hanem szorgalmasan elsajátítják azokat a nyújtó formulákat, melyek nagyon hasznosak a rugalmasság szempontjából.
Ezzel megnyújtják izmaik és ízületeik élettartamát is.
A szülő szerepe
A szülő már csak olyan, hogy aggódik a gyerekéért.
Nincs ez másképp a különórákkal sem, ahol rengeteg kérdés merül fel a fejekben:
- Vajon jó helyre viszik a gyereket?
- Biztos, hogy megfelelő lesz neki a gyermek balett?
- Jó lesz a tanár?
- Mi van, ha a gyerek rosszul érzi magát?
- stb.
A sor a végtelenségig folytatható.
Mivel a szülő mindent tudni akar, sokan inkább beülnek az órára is, csak hogy kövessék az eseményeket.
Jó szándékkal teszik, de nem tudják, hogy ez visszaüthet a gyerekre.
Mert mit csinál a csemete, ha a padon ülve látja az anyukáját?
Odamegy hozzá, szól neki, pláne, ha pici.
Elkalandozik a figyelme, elkezd rosszalkodni, a szülő pedig elkezdi magát kínosan érezni.
A baj megtörtént, a kör bezárul.
Kíméljük meg a tanárt, a gyereket és magunkat is a hasonló kellemetlenségektől!
Várjuk meg a gyerkőcöt a termen kívül, olvassunk, intézzük el néhány telefont vagy emailt, de ne zavarjuk a gyereket!
Még ha ötéves is, joga van ahhoz, hogy önállóan megtanulja a gyakorlatokat egy másik felnőtt segítségével, akinek szót is kell fogadnia.
Higgyük el, ezzel jót teszünk mindenkinek, és később is sokkal könnyebb lesz a gyereknek.
.
<<<vissza főoldal: felnőtt balett oktatásra
.